IASC Guidelines on Disability Inclusion, Gender-Based Violence Piloting Concept Note, 2018

IASC Guidelines on Disability Inclusion, Gender-Based Violence Piloting Concept Note, 2018

Published Date

September 21, 2018

Call for Concept Notes by WRC:

The development of IASC Disability Guidelines marks a significant step in advancing accountability for the inclusion of persons with disabilities within the inter-agency coordination mechanism. Ensuring non-discrimination requires that such guidelines be gender-sensitive, as well as relevant and appropriate to GBV actors working in humanitarian settings globally.

Towards these efforts, funds from the Australian government have been made available for organizations to pilot a portion of the draft GBV guidance from the IASC Guidelines in order to demonstrate and document how GBV guidance in the IASC Disability Inclusion Guidelines has been practically applied to support the protection and empowerment of women and girls with disabilities in humanitarian action.

 Results drawn from the pilots will serve to:

-          Provide feedback towards revising the guidelines

-          Serve as case study examples on how humanitarian organizations have practically implemented the guidelines

-          Inform training packages that will be developed to support the roll-out of the guidelines

Please refer to the attached document for morre information.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Appel à notes conceptuelles pour piloter (mettre à l'essai) les orientations en matière de VBG:

 L'élaboration des lignes directrices du CPI marque une étape importante dans la promotion de la responsabilisation pour l'inclusion des personnes handicapées dans le mécanisme de coordination interorganisations. Garantir la non-discrimination exige que de telles directives prennent en compte le genre, et soient pertinentes et appropriées pour les acteurs de la VBG travaillant dans des contextes humanitaires à l'échelle mondiale.

Dans le cadre de ces efforts, des fonds du gouvernement australien ont été mis à la disposition des organisations pour piloter une partie de la version provisoire (draft) des lignes directrices du CPI afin de démontrer et de documenter comment les orientations de la VBG dans les lignes directrices du CPI sur l'inclusion des personnes handicapées ont été mises en œuvre de façon pratique pour soutenir la protection et l'autonomisation des femmes et des filles handicapées dans l'action humanitaire.

Les résultats issus des expériences pilotes serviront à :

  • Fournir un feedback (retour d'informations) en vue de la révision des lignes directrices  
  • Servir d'exemples d'études de cas sur la façon dont les organisations humanitaires ont mis en œuvre de façon pratique les lignes directrices.
  • Être pris en compte dans les programmes de formation qui seront élaborés pour soutenir le déploiement des lignes directrices.  
Priere de vous référer au document ci-joint pour de plus amples informations.